Onbekende Amerikaan
In Europa, is een Cameco een zeldzaam gezicht. In thuis land USA is de fabrikant echter bekend bij suikerrietspecialisten, waar Cameco trekkers gebruikt worden voor de oogst op de grote suikerplantages.
Tekst en foto’s: Marcus Pasveer
Cameco 405 B
Jaar: 1987
Fabrikant: Cane Machinery & Engineering Co inc Thibodaux LA, USA
Motor: Caterpillar 3306T, 6–cilinder, turbo intercooler
Vermogen: 250 pk bij 2200 omw / min
Cilinderinhoud: 10.5 liter
Transmissie: Allison HT750, 5-traps automaat
Remmen: Hydraulisch, oliegekoelde
Banden: 23.1 x 30
Brandstoftank: 570 liter
Gewicht: 13 400 kg
Gewicht verdeling: 60/40
De trekkers zijn vervaardigd voor extreme omstandigheden en dat is de reden waarom de Nederlander Lieuwe Visser besloten had om een trekker rechtstreeks te kopen uit Louisiana . Dit beest roept hij is de Caterpillar onder de trekkers. Het werk kan keihard en heel zwaar zijn, dus dan moet je de juiste apparatuur hebben. Lieuwe Visser werkt met diepploegen en bulldozers in een gebied dicht bij de Waddenzee in Nederland, waar de bodem is heel bijzonder. Veel van dit agrarisch gebied is gewoon de
voormalige bodem van de zee. Caterpillar bulldozers is Visser favoriete materiaal . Deze bulldozers gebruikt hij voornamelijk voor de grove grondwerk, zoals hij het noemt. Voor het lichtere werk en het decoreren van het veld is een banden trekker met hoge trekkracht voldoende volgens de specialist. De bodem moet bij voorkeur een beetje in elkaar gedrukt worden en daarom moeten de banden breed zijn, en een goede gewichtsdistributie hebben en een ideale krachtoverbrenging.
Seizoenswerk
Diep ploegen en bodembewerking zijn typische seizoensgebonden werken, die we vanaf het voorjaar tot de herfst doen. Als het te nat wordt, is het voorbij. Een zomer van zware regenval werkt moeilijk. In die korte periode, moet alles gebeuren en dan zijn we volledig afhankelijk van de goed werkende apparatuur, zegt Visser.
Cat liefde
Visser moet even nadenken. -Ja, het is nu 25 jaar geleden dat mijn broer en ik naar Amerika gingen om een Cameco te zien. Na uitvoerg teste waren de kritische broers overtuigd dat dit de droom machine was die ze thuis nodig hadden. De vraag van de fabrikant of trekker met een motor van Cummins of van Cat geleverd moest worden, werd snel beantwoord in het voordeel van de Cat. -We waren bekend met de Caterpillar, en juist het type 3306T motor is bekend vóór zijn duurzaamheid. Het geloof in Caterpillar, in combinatie met de krachtige en toch eenvoudig geconstrueerde tractor, maakte voor ons duidelijk dat dit de juiste keuze was, zegt Lieuwe. Toen de overname rond was, werd de bijna 14 tons trekker naar Nederland vervoerd. En werd ook uitgerust met een lokaal geproduceerde cabine. Om te beginnen liepen we het met dubbele montering, maar de regels voor de maximale breedte van landbouwtrekkers werd beperkt, van vier tot 3.5m breed. Extreem brede enkele banden bleken ook erg nuttig.
Solide: De Cameco is gemaakt van staal en kan extreem gebruik weerstaan. De cabine is eenvoudig, dus oorbeschermers worden aanbevolen. De Allison transmissie wordt bediend door de hendel aan de linkerkant.
Goede verzorging: Het seizoen eindigt, op een binnenplaats wordt de tractor voorbereid op de winter.
Hoogst ongebruikelijk: Suikerriet Machines uit Louisiana in de Verenigde Staten zijn voor velen in Europa een onbekende trekker fabrikant. |
Brede Schouders: In verband met de wet werd Vissers loonbedrijf beperkt tot een enkel wiel, maar over de bandbreedte wordt niets gezegd. |
Vijftraps automaat
Hoewel de zware trekker zorgt voor een “blokkerige” indruk is het een geweldige rit. Ja, gehoorbescherming is aanbevolen, en de cabine is niet bijzonder groot, maar de machtige trekker met kracht in overvloed, is gemakkelijk te hanteren. Vooral de automatische overbrenging van Allison wordt geprezen door de eigenaar. Hij is ideaal voor de industriële taak. Er zit een vijftraps automatische transmissie in, die je handmatig kan beperken zodat de trekker binnen het gekozen snelheidsbereik blijft. Bij hogere toerentallen schakelt het differentieel uit (Direct drive lock–up), zodat de krachten efficiënter op de wielen overgebracht worden. De tractor bleek dus ideaal voor de zwaar werk in de kleigrond. Visser bestelde een paar jaar later nog een Cameco van hetzelfde type.
De Specialist: Lieuwe Visser staat in het gebied bekend als bodem specialist, maar het grondwerk eindigt in de herfst als het te nat is.
De Cameco doet een meer denken aan een tank dan aan een landbouwtrekker. Het chassis is gemaakt van 19 millimeter stalen platen en de spatschermen zijn geproduceerd van negen millimeter staal. Visser lacht breeduit als hij praat over de constructie. – Ik kan me een modernere tractor voorstellen, maar de huidige modellen zijn niet meer van dezelfde kwaliteit, zegt hij sceptisch. – Als ik zelf in een nieuwe tractor plaats neem, voelt het alsof ik achter het stuur van een personenauto zit. Ja, het is bijna als een speelgoed tractor. Alles is van plastic en lichtgewicht materialen. Zelfs de motor kap is vaak gemaakt van plastic. Voor het op en afbouwen van de laserapparatuur klim ik vaak op de motorkap en bij veel moderne tractoren kun je dat niet meer doen. Maar het grootste probleem voor ons is, dat een moderne tractor een lager gewicht heeft. In dat geval, moeten we wielgewichten gebruiken. – Als we opnieuw kopen, zullen we het waarschijnlijk gaan zoeken in de richting van een John Deere, omdat zij de trekker divisie van Cameco hebben overgenomen, concludeert Visser.
Geen aftakas: de aanhanger is ook van het robuuste type. De snelkoppeling heeft Visser zelf gemaakt. |
Cat Power: De eigenaar prijst de duurzame Caterpillar motor, die de trekker heeft 250 pk. |
Massief: Het scharnier is stevig gebouwd en geeft de trekker behendigheid. |
Eenvoudig en duidelijk: Allison automatische versnellingsbak wordt bediend door hendel aan de linkerkant van de bestuurder en biedt vijf versnellingen vooruit en één achteruit. |
U kunt meer lezen en meer foto’s bekijken van Visser zijn activiteiten op www.visserdokkum.nl
Gepubliceerd in het vakblad Traktor